مهدویت
مهدویت
مهدویت از مباحث مهم اسلامی است که آیات فراوانی را به خود اختصاص داده حدود 140 ایه در قرآن کریم وجود دارد که پیشوایان دین آنها را به مهدی (عج) تفسیر و تاویل کرده اند .درادامه به برخی از این آیات اشاره می شود:
1- مهدویت و ایمان به غیب: ازویژگیهای مهم متقین ایمان به غیب است در جایی که می فرماید:«
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز می گزارند و از آنچه روزیشان داده ایم، انفاق می کنند.
فردی تفسیرآیه فوق را ازامام صادق(ع) پرسید ایشان فرمود: منظور از متقین شیعیان علی(ع) هستند ومراد از غیب حجت غایب است.(کمال الدین و تمام النعمه ج1ص18).
2- مهدویت و وعده الهی: خدای متعال به تمام افراد با ایمان و اهل عمل وعده به خلافت در روی زمین را می دهد.«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِينهَُمُ الَّذِى ارْتَضىَ لهَُمْ وَ لَيُبَدِّلَنهَُّم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيًْا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون» (نور/55)
«خدا به كسانى از شما كه ايمان آوردهاند و كارهاى شايسته كرده اند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد. و دينشان را- كه خود برايشان پسنديده است- استوار سازد. و وحشتشان را به ايمنى بدل كند. مرا مىپرستند و هيچ چيزى را با من شريك نمىكنند. و آنها كه از اين پس ناسپاسى كنند، نافرمانند.»
امام صادق(ع) در روايتى فرمود: تأويل و مصداق اين آيه هنوز نيامده است. هنگامى كه قائم ما قيام كند كسى كه او را درك مىكند، تأويل اين آيه را مىبيند: هر آينه دين محمد(ص) به هر جايى كه شب برسد، مىرسد (همه كره زمين)؛ به صورتى كه هيچ مشركى بر روى زمين نخواهد بود؛ همان گونه كه خداوند فرمود: (يعبدوننى…).[1]
3- مهدویت و جهانی شدن اسلام: قرآن کریم هدف از رسالت پیامبر را گسترش اسلام در سرتاسر گیتی بیان کرده و فرموده :
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ «33»
او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همهى دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
ایا ظهور امام زمان (عج) با پر شدن دنیا از ظلم همراه است؟
عده ای با استناد به روایت یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»بعد از ان که زمین از جور و ظلم پرمی شودآن را از قسط و عدالت پر می کند.
برخی خیال کرده اند که ظهور حضرت ولی عصر متوقف است بر پر شدن یا پر کردن دنیا از ظلم و جور. با این استدلال که ظهور حضرت واجب است پس مقدمه واجب پر شدن دنیا از ظلم و جور است واجب است.
معنای روایت این است که ظلم فراگیر می شود و گویا آن زمانی است که همه اعم از بی دین و دیندار اعتراف کنند که وضعی که در آن قرار دارند وضع عقلایی نیست که مممکن باشد بشر در سایه آن زندگی انسانی کند.عبارت «بعد ما ….تهدید عجیبی است زیرا می رساند که در آن زمان در زمین یک وجب هم عدل حاکم نیست بلکه ظلم حاکم است به طوری همه ملتها حتی کفار هم می دانند به ظلم گرفتارند وگرنه اهل کفر به هر مرامی که باشند خود را به حق می دانند.
انتظار به چه معناست و منتظر کیست؟
انتظار از واژه هایی است که بسیار در ر وایات آمده و مورد تاکید قرار گرفته است. به ما دستور انتظار حضرت مهدی(عج) را داده اند.
انتظاربه معنای چشم انتظاربودن است.اما نکته مهم این است که چطور بفهمیم که کسی منتظر است؟
اگر می گویند شما منتظر باشید ما باید فکر کنیم که امام می آیند تا چه کاری انجام دهند اگر می آیند تا عدالت را در زمین اجرا کند باید ببینیم عدالت چقدر برای ما مهم است و برای اجرای آن تلاش می کنیم.
اگر می آید حکوت دینی بر پا کند ما چقدر دغدغه دین داریم و به دستورات دین عمل می کنیم.
اگر کسی در زندگی همینها را را رعایت کند می توانیم بگوییم منتظر حضرت مهدی است.
نیمه شعبان (ولادت امام زمان عج)
همه شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت دوست دارند بدانن موقعیت و منزلت معنوی آنان نزد پیشوایشان یعنی امام زمان چگونه است؟
ایا آن حضرت از ایشان راضی یا نه؟ راه تشخیص این مسئله چیست؟
درروایات معیار تشخیص این موضوع بیان شده است.
1- یکی از یاران امام رضا(ع) به نام حسن بن جهم ضمن سوالاتی ازحضرت پرسید جانم فدایت مایلم بدانم موقعیت و منزلتم نزد تو چگونه است؟حضرت فرمود: به نفست مراجعه کن وببین من نزد تو چه موقعیت و منزلتی دارم. شیخ صدوق امالی ص240
2- همچنین او می گوید به امام رضا عرض کردم : مرا از دعا فراموش نکنید فرمود: ایا می پنداری تو را فراموش کنم ؟ من در اندیشه فرو رفتم و با خود گفتم او برای پیروانش دعا می کند من هم جزء شیعیانش هستم گفتم نه شما مرا فراموش نمی کنید فرمود: از کجا این را دانستی ؟گفتم من از شیعیان شما هستم شما هم که برای آنها دعا می کنید در نتیجه برای من هم دعا می کنید.
معیاری که امام در این دو روایت بیان می کند معیاری اساسی و همگانی است و هر کس در هر جا و در هر موقعیتی می تواند خود را با آن محک بزند میزان محبوبیت و مقبولیت او نزد امام زمانش به میزان ارج ومنزلتی که حجه بن الحسن (عج) نزد او دارد.
اگر 313 یار امام مهدی (عج) کامل شود آن حضرت ظهور خواهد کرد؟
اگرچه نمی توانیم ادعا کنیم که در زمانی این تعداد افرادی که هر یک باید بخش مهمی از جامعه اسلامی زمان ظهور را مدیریت کنند وجود داشته اند اما امام غایب ظهور نکرده اند با وجود این شرط تکمیل تعداد 313 نفر انسان لایق در سپاه امام زمان شرط لازم است نه کافی یعنی این طور نیست که با تکمیل این تعداد حضرت ظهور کند بلکه برای ظهور شرایط دیگری نیز وجود دارد که با تحقق این شرایط حضرت ظهور خواهد کرد.
به بیان دیگر علاوه بر جمع شدن تعداد313 نفرشرایطی چون مرکزیت شهرمقدس قم در نشر دین و اماده شدن جامعه جهانی لازم است.
در روایتی از امام صادق امده است کوفه بزودی از مومنان تهی می شود سپس دانش در شهری پدیدار می شود که قم می گویند.انجا معدن علم و فضل می شود تا انجا که در زمین هیچ نادانی درباره دین نماند این مرکزیت نزدیک به ظهور قائم ما باشد و خدا قم و مردمش را مقام حجت سازد و اگر آن نباشد زمین اهلش را فرو برد و حجتی در زمین نماند و دانش از آن به همه بلاد منتشر گردد در مشرق ومغرب و حجت خدا بر مردم تمام شود تا کسی در زمین نماند که علم و دین به او نرسد.دراین هنگام قائم ظهور کند وسبب انتقام وخشم خدا بربنده ها شود زیرا خدا از بنده ها انتقام نگیرد مگرپس از اینکه حجت را انکار کنند.(بحارالانوارج 4ص184)
ایا زمان ظهورهمه مردم دنیا مسلمان می شوند؟
با استفاده از برخی آیات و روایات در می یابیم که با همه گستردگی حکومت امام مهدی باز همه مردم به طور مطلق مسلمان نمی شوند .
دلیل قرانی: ومن الذین قالوا انا نصاری اخذنا میثاقهم فنسوا حظا مما ذکروا به فاغرینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه؛ مائده14
وما از کسانی که گفتند ما مسیحی هستیم پیمان گرفتیم ولی انها قسمت مهمی از انچه به انان تذکر داده شده بود فراموش کردند از این رو در میان انها تا روز قیامت دشمنی و کینه افکندیم .
ازاین ایه برداشت می شود که در حکومت جهانی و عدالت گسترحضرت همه مردم جهان به طور مطلق مسلمان نیستند. ادامه دارد…..